A weekend of 53 hours non-stop excerpts what makes electronic + sound art from Cologne adorable – worth hearing / sound art radio /
sunday
18 april 2021
MESZ/CEST/CEDT BST + 0100
0 — 3 h
funkt#11
00:00
Pre-Noise of Cologne (1957-2007)
Frank Dommert
Moderation: the artists (ger)
experimental / krautrock /freejazz / Industrial
Duration: 120:00 min
en / ‘Pre-Noise of Cologne / In search of traces in 50 years of experimental & electronic music from the Rhineland (1957-2007)’ by Frank Dommert / In a two-hour DJ set Frank Dommert browses his archives of 50 years of music history in search of experimental, electronic and unusual releases from Cologne. Ranging from the productions of the electronic studio of WDR, Krautrock and Freejazz, and ending with Industrial and Electronica from the early 2000s.
ger / "Pre-Noise of Cologne / Auf Spurensuche in 50 Jahren experimenteller & elektronischer Musik aus dem Rheinland (1957-2007)" / In einem zweistündigen DJ Set begebe ich mich auf die Suche nach experimentellen, elektronischen und ungewöhnlichen Veröffentlichungen aus Köln aus 50 Jahren Musikgeschichte. Beginnend mit Produktionen des elektronischen Studio des WDR über Krautrock und Freejazz bis hin zu Industrial und Glitch & Techno der frühen 2000er Jahre.
playlist:
— Relationships For Melody Instruments (New Computer Music) / Clarence Barlow
— Zweiter Teil (Acustica) / Mauricio Kagel
— Misone Edit (Ohren Des Kaiser Hirohito) / Monika Westphal
— Feldstärke 8 (Feldstärken) / Thomas Lehn
— 0100 (Klick) / Thomas Brinkmann
— Brüsseler Platz 10A-Musik / Hajsch - 1000 Fehler (1000 Fehler), Agentur Bilwet
— Soft Talking (Slow) / Jan Werner, F.X. Randomiz
— Music In The Air (Rome Remains Rome) / Holger Czukay
— Rudolphplatz 22:00 Uhr (Unerhört - Stadtklänge) / Kölner Saxophon Mafia
— Xeletisio (Onea Gako) / Marcus Schmickler
— γ (Entskidoo) / Joseph Suchy
— Telemusik (Greatest Hits) / Karlheinz Stockhausen
— Schwellen (Er Ist Tief Und Dein Wasser Ist Dunkler ) / C-Schulz
— Acoustic Fade (The First) / Dominik Von Senger
— Rachel (Silencer) / Senking
— Verhörspielquäkerseat (Augenwischwaldmoppgeflöte) / Schlammpeitziger
— Utkiek (Inkiek) / Klangwart
— Warning (Yog Sothoth) / Workshop
— Pulse Music III (Pulse Music III - Vanishing Points - A Cappella) / John McGuire
— Untitled #4 (Schwellwert) / A.F.R.I. Studios
— Etüde Über Tongemische (Einführung) / Herbert Eimert
— Hochtöner (Various - 25 Jahre Feedback Studio) / Johannes Fritsch
— Toygroove B,C,D (Zack Bumm) / Sack Und Blumm
— Transcendental Express (Unlimited Edition) / Can
— MU V (MU V / MU VI) / Michael Ranta
www.a-musik.com
entenpfuhl.com
Photo by Frank Dommert
02:00
audioplayer:::
BALLONI BROTHERS BALLOON WORK
Al Hansen
JOSEPH BEUYS STUKA DIVEBOMBER PIECE
Al Hansen
CAR BIBBE
Al Hansen
DISORDER RESONANCE 02
Luis Antunes Pena
DISORDER RESONANCE 03
Luis Antunes Pena
DISORDER RESONANCE 04
Luis Antunes Pena
RARA
Achim Mohné
FRIERTON
Susann Hempel, Olaf Helbing
MEZOSOIC
Marek Goldowski, Natalie Bewernitz
3 — 6 h
funkt#12
audioplayer:::
— PUNKT LINIE
— GLOCKEN
— GLEITER
Ensemble: T.ON
Matthias Muche: Trombone, Electronics / Constantin Herzog: Double bass, Electronics / Etienne Nillesen: Extended snare drum, Electronics Punkt Linie based on an interactive computer / Sven Hahne: graphic score
BELLER
Ensemble: Bonecrusher
Matthias Muche: trombone/electronics / feat. Matthias Muche Matthias Müller, Daniel Riegler, Anke Lucks, Moritz Anthes, Adrian, Prost, Maximilian Wehner, Matthias Schuller, Till Künkler, Moritz Wesp: trombones / Rie Watanabe, Etienne Nillesen: percussion / Text and Voice: Anthony Moore / All compositions by Matthias Muche (GEMA) / www.matthiasmuche.com
PROGETHAL-PERKUSSION FÜR FORTGESCHRITTENE ANFÄNGER (Ausschnitt)
Klarenz Barlow
KAPITAL GAINS
Frauke Berg, Ralf Schreiber
DESTABILISIERUNGSPROZESSE UND ADAPTIONSVERLUSTE 1-7
Modellkorrektur
ONE OF THESE ODD SECRETS PT.2
Dietmar Bonnen, Ernst Gaida-Hartmann
ZWEI SINGENDE LANDSCHAFTSMALER
Simon Rummel, Ketonge (aka Manfred Rücker)
— Autista Magna
— Ich stieg aus
— New Frisur
— Ungewöhnliche Seltenheit
— Nackt in der Kirche
— Orgelschlag
PIPE CLAPHORSE
Schlammpeitziger
6 — 9 h
funkt#13
audioplayer:::
FLÜSTERBREMSE
Nathalie Brum
ABANDONEE #01
NooK
GLOSSA (20 Stimmen)
Elisa Kühnl
MEMORY GARDEN
Merzouga
METAMORPHOSE
Nathalie Brum
LUFTZUG
Elisa Metz
HUSTLE & BUSTLE
Bernd Härpfer
NINE WANDS
Elisa Metz
CIRCULATIONS
Nathalie Brum
VERORTUNG B
Tobias Hartmann
SKIZZEN II – TEIL C
Elisa Metz
CLOCK OF FIFTHS
hans w. koch
ΜΑΚΡΙΆ
Elisa Kühnl
BRÜCK MAUSPFAD
Workshop
9 — 12 h
funkt#14
audioplayer:::
ÜBERSCHREITUNGEN DES PRAGMATISMUS (Excerpt)
Marcus Schmickler, Thomas Lehn
SCHNEID EIN STÜCK AUS DER ZEIT
Schlammpeitziger
MAZWI
Bernd Härpfer
ABANDONEE #05
NooK
BEHÄBIGE ALARMSCHWARMLAGE
Schlammpeitziger
LIBETHRA 8.07
Andreas Wagner
STILL LIFE WITH ORPHEAN SHEPHERD
Harald Muenz
AMUSE 2
Tim Gorinski
VON DUBTISTEN
Schlammpeitziger
POUNDING PONC
hans w. koch
ASSEMBLESHIP (V.3)
Nicolas Epe
FOLDED TUNING
Hye Young Sin
ON-Podcast:
WE ACTUALLY MAKE MUSIC PART III
sonae, Philipp Höning
10×15=30 (Seite a)
Peter Behrendsen, hans w koch, Lucia Mense, Andreas O. Hirsch, Dietmar Bonnen
TRANSIT PIECE 1 (demo)
Isabelle Finou
EXCHANGE (A)
Viola Klein
YOU CANNOT IMAGINE
Fetischpark
PROTOU
Elisa Kühnl
SECLUDED ORCHID
Echo Ho
LANDJAM
Nasssau
WHAT IS SINGING
Echo Ho
PUBLIC DEMAND #03
Random Supply
128-05
Burnt Friedmann, Jaki Liebezeit
12 — 15 h
funkt#15
audioplayer:::
MORGEN (DAS LEBEN NO. 3)
Frank Dommert
FENSTER 3 (NACH SCHWEIZ)
Frank Dommert, Marcus Schmickler
NEUM
Frank Dommert
EARLY LOOPS & TAPES (B)
Frank Dommert
ZIMMERPFLANZEN IM ENDSTADIUM (A)
Frank Dommert
HUNSRÜCK (INSTRUMENTAL VERSION)
Frank Dommert, H.N.A.S
ERINNERUNGEN AN VERÄNDERUNGEN FÜR LOGOS-AUTOMATEN
Rainer Boesch
VERORTUNG A
Tobias Hartmann
ON-Podcast:
WE ACTUALLY MAKE MUSIC PT.4
sonae, Philipp Höning
VERMALUNG II
Luis Antunes Pena
DOUBLENDER
Frank Dommert
MUMBAI DIARY
Bettina Wenzel
15 — 18 h
funkt#16
15:00
Sound as sculpture / A portrait of the artist Terry Fox
Moderation: Marita Loosen-Fox (en)
radio feature / bodyart / longstringperformance
2021
Duration: 32:22 min
en / Terry Fox (b. 1943 Seattle – d. 2008 Cologne) was one of the leading pioneers of American Body Art and Conceptual Art. From the start, even in his earliest installations and environments, he used acoustic material as a central element of his artistic language. With his lifelong, innovative exploration of sound and space, Terry Fox is also one of the seminal figures and proponents of contemporary Sound Art. He became known worldwide in the 1970s for performances with meter-long piano wires stretched in rooms, often fastened from one wall to an opposite wall.With his understanding of sound as a sculptural material, he has created an impressive body of work located between Visual Art and Acoustic Sound Art. In this contribution for FUNKT, Marita Loosen-Fox presents central works with sound from Terry Fox's oeuvre. Among other things, one can hear an excerpt from his 90-minute “Composition for Purring Cats” (1976) which the radio station CPFA in Berkeley broadcasted in full length.
ger / Terry Fox (1943 Seattle – 2008 Köln) war ein Wegbereiter der amerikanischen Body Art und Konzeptkunst. Bereits in seinen frühen Installationen und Environments setzte er akustisches Material als zentrales Element seiner künstlerischen Sprache ein. Mit seiner lebenslangen, innovativen Erforschung des Klangs im Raum gehört Fox auch zu den Pionieren und Impulsgebern der zeitgenössischen Sound Art. Weltweit bekannt wurde er in den 1970er Jahren durch Performances mit meterlangen, in Räume gespannten Klaviersaiten. Basierend auf seinem Verständnis von Klang als skulpturalem Material schuf er ein beeindruckendes Werk zwischen Bildender und Akustischer Kunst, das sich klassischen Genrekategorien entzieht. Im Beitrag für FUNKT stellt Marita Loosen-Fox zentrale Klang-Arbeiten von Terry Fox vor. Zu hören ist unter anderem ein Ausschnitt aus seiner 90minütigen Komposition ‚Für Schnurrende Katzen (1976)’, die der Radiosender CPFA in Berkeley in voller Länge sendete.
Photo by Larry Fox, 1978
15:33
Chronotopia III: Ben and his friends in concert
Dietmar Bonnen
Moderation: the artists (ger)
amplified sound sculptures
Duration: 38:00 min
en / Since the end of the 1990s Peter Hölscher has been building sound sculptures. These have to meet two criteria: they must appear as a work of art, i.e. have all the qualities of a sculpture, and they must sound interesting. All of these named sculptures are equipped with hidden microphonic pickups. Thus, when played by musicians, they can produce a wide variety of noises and sounds. Obviously, it is not possible to compose and notate for these sound sculptures in a conventional way. Dietmar Bonnen's ‘Chronotopia III’ creates a time structure which is implemented by the respective musicians under precise playing guidelines.
ger / Seit Ende der 90er Jahre baut Peter Hölscher Klangskulpturen. Diese Objekte müssen in zweifacher Hinsicht bestehen können: sie müssen als Kunstwerk wirken, also über alle Eigenschaften einer Skulptur verfügen, und sie müssen interessant klingen. Für den Betrachter nicht sichtbar ist jedes Werk im Inneren mit Tonabnehmern bestückt. So können sie – von Musikern bespielt – die unterschiedlichsten Geräusche und Klänge erzeugen. Alle Klangskulpturen haben Namen. Es versteht sich von selbst, dass für diese Klangskulpturen nicht in konventioneller Weise komponiert und notiert werden kann. Dietmar Bonnens »Chronotopia III« schafft eine Zeitstruktur, die von den jeweiligen Musikern unter genauen Spielvorgaben umgesetzt wird.
Marei Seuthe: R / Beate Bonnen: Zebulon / Gagga Deistler: Ben / Michael Pape: News / Dietmar Bonnen: Anna, Director
obst-music.com
peter-hoelscher.de
Photo by Foto Peter Hölscher
16:12
Studio Electronic Music WDR — A post mortem Tribute to Volker Müller
Moogulator
Narrator: Volker Müller (ger)
Studio für Elektronische Musik WDR
Duration: 53:00 min
en / Magnettonbändern, Ringmodulatoren, Impulsgeneratoren, Lautsprecherrotationstisch / Volker Müller (1942—2021) talks about the WDR Studio for Electronic Music, his experience as the studios' sound engineer / Mooglulator: "A visite to the Studio for Electronic Music in Cologne in 2018. A Documentation of a 2018 visit at the Studio for Electronic Music in Cologne can be found at sequencer.de. The documentation consists of random excerpts about the visit, and was aimed mainly for those who were also visiting. The video was for personal use, as well as for those other visitors and so are not ‘quality-controlled’ – please bear that it mind."
Kölner Stadt-Anzeiger (2017): "'Karlheinz Stockhausen developed his work with these devices - magnetic sound tapes, ring modulators, impulse generators, the rotating loudspeaker,' says Volker Müller, who worked as a sound engineer with the composer of New Music until 2001. He is familiar, to the very last detail, about the work and the devices that began the electronic age in the 1950s .. Sometimes he passes on his extensive knowledge to people who are connected to Stockhausen's work". www.ksta.de
ger / Magnettonbändern, Ringmodulatoren, Impulsgeneratoren, Lautsprecherrotationstisch / Beim Besuch des Studios für Elektronische Musik erzählt Volker Müller (1942—2021) über das WDR Studio für Elektronische Musik, seine Arbeit als zutsändiger Toningenieur. Dies sind zufällige Ausschnitte vom mooglator Besuch, vor allem für die Anwesenden. Das Video ist für für den privaten Gebrauch gedacht und für die, die da waren und erfüllt daher keine Gedanken an Qualität und Co.
Kölner Stadt-Anzeiger (2017): ",Mit diesen Geräten – Magnettonbändern, Ringmodulatoren, Impulsgeneratoren, dem drehbaren Lautsprecher hat Karlheinz Stockhausen sein Werk entwickelt’, sagt Volker Müller, der den Komponisten der Neuen Musik bis 2001 als Ton-Ingenieur begleitet hat. Bis ins Detail ist er vertraut mit dem Werk, den Geräten, mit denen in den 50er Jahren das elektronische Zeitalter begann. Manchmal gibt er sein umfangreiches Wissen weiter an Menschen, die Stockhausens Werk verbunden sind."www.ksta.de
Photo by Daniel Mennicken
17:05
still unhurt (but also already assaulted by breath)
Merzouga: Eva Poepplein, Janko Hanushevsky
Moderation: the artists (en)
sound-composition / fieldrecordings
Duration: 23:56 min
en / The 20’ composition ‘still unhurt’ is based on 20 real-time compositions we recorded in our studio during the first 20 days of the lockdown in March 2020. When listening back to the material we found life had left its traces in the music: moments of fear, helplessness, a lack of perspective and the complete collapse of our schedule. But also a sense of slowing down, a time for reflection about our buzzing, busy lives, and a sense of warmth and family. We created a sound-composition from that source material in April and May 2020, when we should have been at the international radio-festival Prix Marulic. As an homage that Prix Marulic, hosted by the Croatian broadcaster HRT at the island of Hvar, was cancelled for the first time in 25 years, we asked HRT sound engineer Marija Pecnik Kvesic if we could use her field recordings of Hvar. We then combined these with our recordings of a mixed colony of swifts and swallows that had returned from Africa to breed underneath our studio roof. The title is a reference to the poet Joseph Kopf and his poem ‘still unhurt, but also already assaulted by breath’. Our composition was commissioned by HRT/ars acustica.
ger /Die 20'-Komposition "still unhurt" basiert auf 20 Real-Time-Kompositionen, die wir in den ersten 20 Tagen des Lockdowns im März 2020 in unserem Studio aufgenommen haben. Beim Wiederhören stellten wir fest, dass das Leben seine Spuren in der Musik hinterlassen hat: Momente der Angst, Hilflosigkeit, Perspektivlosigkeit. Der komplette Zusammenbruch unseres Kalenders. Aber auch Zeit zum Nachdenken über unser brummendes Leben, ein Gefühl von Wärme und Nähe. Im April-Mai 2020, als wir eigentlich beim internationalen Radio-Festival Prix Marulic sein sollten, verdichteten wir dieses Material zu einer Klangkomposition. Als Hommage an die Tatsache, dass Prix Marulic, der vom kroatischen Sender HRT auf der Insel Hvar veranstaltet wird, zum ersten Mal seit 25 Jahren abgesagt wurde, baten wir Marija Pecnik Kvesic, eine HRT-Tontechnikerin, ihre Field-Recordings von Hvar verwenden zu dürfen. Wir kombinieren sie mit Aufnahmen einer gemischten Schwalben-Mauersegler Kolonie, die gerade aus Afrika zurückkam, um unter unserem Studio-Dach in Köln zu nisten. Der Titel ist eine Anspielung auf den Dichter Joseph Kopf und sein Gedicht "noch unverletzt, aber auch schon vom Atem bedroht". "still unhurt" ist ein Kompositionsauftrag von HRT/ars acustica.
Janko Hanushevsky (akm/austro mechana) & Eva Poepplein (GEMA): Composers / Performed by Eva Poepplein: electronics, violin; Janko Hanushevsky: prepared electric basses, guitars / Field recordings of the island of Hvar / Croatia by Marija Pecnik Kvesic (HRT) / Commissioned and produced by Hrvatska radiotelevizija HRT / Adriana Kramaric: Editor
Video Still by Tasso Okinaw
17:30
TONZENTRALE
Bea Dickas
Moderation: the artists (ger)
electronic soundscapes
Duration: 29:00 min
en / Electronic soundscapes & more since 2008 / This set has two parts. The first contains one of my latest pieces of music, a synth vaporwave inspired, quarantine-induced, one-take recording entitled ‘005 Quarantäne’ (14:13). The second part is one of the very first pieces on Tonzentrale Modulation and is a new mix called ‘NEU (alt/mono)’ (13:13). It’s a kind of retro electronic audio autodidact piece of digital synth & drum patterns, which I published in 2008 on good old Myspace, where the project started.
Explanation: Tonzentrale operates on the basis of Tonzentrale Modulation. While maintaining the Tonzentrale Central Tone, the gradual introduction of a new Tonart is achieved using particularly simple means.
ger / Elektronische Klanglandschaften & Mehr seit 2008 /Das Radio-Set besteht aus zwei Teilen. Im ersten Teil ist meine letzte Produktion zu hören, Quarantäne-beeinflusst und inspiriert von Synth Vapor Wave – die in einem Take eingespielte Aufnahme „005 Quarantäne“ (14:13). Im zweiten Teil stelle ich einen neuen Mix der ersten Tonzentrale Modulation mit dem Titel „NEU (alt/mono)“ (13:13) vor – eine Art Retro elektronisches, audioautodidaktisches Musikstück aus digitalen synthetischen Formen und Trommelmustern, die ich 2008 beim guten alten Myspace veröffentlichte, wo das Projekt seinen Anfang nahm.
Erklärung: Tonzentrale ist auf Grundlage der Tonzentralen Modulation tätig. Unter Beibehaltung des Tonzentralen Zentraltons wird die allmähliche Einführung einer neuen Tonart unter Verwendung besonders einfacher Mittel erreicht.
NoBudgetMusic.eu
www.tonzentrale.eu
Illustration by Bea Dickas
18 — 21 h
funkt#17
18:00
Ungnyeo Tanuki
Sebastian Thewes
Moderation: the artists (en)
fieldrecordings / Seoul / Kyoto / Tokyo
2019
Duration: 29:00 min
en / This piece is based on recordings made on a cycling trip through South Korea and Japan. Most of the recording were made in Seoul, Kyoto and Tokyo. Fragments have already been presented in a 2019 concert at reiheM in Loft, Cologne, at which Seiji Morimoto also performed.
ger / Das Stück basiert auf Aufnahmen, die bei Radreisen durch Südkorea und Japan entstanden sind. Größtenteils wurden diese in Seoul, Kyoto und Tokyo aufgenommen. Fragmente daraus wurden bereits bei einem Konzert der ReiheM im Loft in Köln Ende 2019 verwendet. Dort spielte auch Seiji Morimoto.
Photo by Sebastian Thewes
18:30
Walking in the dark & Space eraser
Confluences Giulia Vismara, Franziska Windisch
Moderation: the artists (en)
spokenreflections / radio art
2021
Duration: 19:18 min
en / ‘Walking in the Dark’ and ‘Space Eraser’ are two sound pieces by Confluences, a collaborative, experiential project by Giulia Vismara and Franziska Windisch, which is concerned with experimental research on sounds in urban spaces. The corona pandemic forced the pair to develop new ways of long-distance working in order to continue this research as they were 1,516.6 km apart. They started writing scores, instructions and questions and made on-site field recordings and voice recordings to create an ongoing artistic dialogue. In this way, they have created a focused-listening piece which allows the listeners to also experience their collaborative thinking and working.
ger / Confluences, ein Projekt von Giulia Vismara und Franziska Windisch, das sich der experimentellen Erforschung von Klang im städtischen Raum in der Form kollaborativer Interaktion widmet, präsentiert die Kompositionen "Walking in the dark" und "Space eraser". Aufgrund coronabedingter Umstände mussten neue Arbeitsweisen entwickeln werden, um die Zusammenarbeit trotz einer Entfernung von 1.516,6 km fortzusetzen. Die Übertragung von Texten (Scores, Anweisungen, Fragen), von vor Ort gemachten field recordings , mobiles Radio und Sprachaufnahmen spontaner Reaktionen wurden zu zentralen Elementen eines fortlaufenden künstlerischen Dialogs. In den beiden Stücken wurden diese direkt miteinander in Beziehung gesetzt, um das gemeinsame Nachdenken und Zuhören das dem Prozess zugrunde liegt, weiterzuvermitteln.
www.cnflncs.space
www.giuliavismara.com
www.franziskawindisch.com
Photo by Giulia Vismara
18:51
Raummusik und so
Dirk Specht
concert series / sound art performance
Duration: 59:00 min
en / concert series & sound art performance / presented by Dirk Specht / The programme ‘Raummusik und so’ presents several excerpts of recordings from the annual Cologne sound art event dedicated to spatialized music, sound art and also experimental music in general. In most cases the artistic contributions to ‘Raummusik und so’ are works which specifically address a particular, previously chosen annual topic. This basic ‘constellation’ ideally enables a large, open field of multi-perspective as well as multi-timbral experience for the audience, including variable localization options and an auditory compass for orientation! The recordings: ‘Raummusik und so - Dancing on Nothing, but one swoosh!’ (Radiophon) from ‘Gold + Beton’ at Ebertplatz in 2018 and ‘Ambient Formula’ in 2019 at Kunsthaus Rhenania (Rheinauhafen, Cologne) involve performance of sonic experiments and aural explorations via contextual links and, in some cases, strongly diverging spatial interpretations.
ger / vorgestellt von Dirk Specht / Der Beitrag zu „Raummusik und so“ porträtiert ausschnitthaft die jährliche Klangkunstveranstaltung in Köln, die sich ebenso auch der experimentellen Musik widmet, anhand einiger Aufnahmen aus den Jahren 2018 und 2019.
Bei „Raummusik und so“ figuriert sich das jeweilige Geschehen zumeist in Auseinandersetzung mit einem vorab festgelegten Thema. Diese Grundkonstellation ermöglicht über die dabei stattfindenden, kontextuellen Verknüpfungen von z.T. stark divergierenden Rauminterpretationen mit ebenso vielfältigen Hörerkundungen und sonischen Experimenten für Besucher*innen idealerweise ein großes, offenes Feld multiperspektivischer wie multitimbraler Erfahrungen, inkl. variablen Verortungsmöglichkeiten und auditivem Kompaß zur Orientierung! „Raummusik und so – Dancing on Nothing, but one swoosh!“(radiophon) 2018 im "Gold + Beton" am Ebertplatz und zur Thematik „Ambient-Formula“ in 2019 im »Kunsthaus Rhenania«(Rheinauhafen, Köln).
— Ferrari Corretto / Martin Rumori (live at Kunstwerk e.V. Köln-Deutz, RM 2011)
— berlin 28./29. juli 11 mit spandauer wasser und luft (tape für w.) / Ole Hübner (live at Kunstwerk e.V. Köln-Deutz, RM-2012 )
— Leuchtkasten mit Zeug (Excerpt) / Therapeutische Hörgruppe Köln (live at Kunstwerk e.V. Köln-Deutz, RM-2012)
Photo by Dirk Specht
19:57
Nomádes
Javier A. Garavaglia, Gilles Gobeil, Francisco Lopez, Claudia Robles Angel, Hildegard Westerkamp
Moderation: Javier A. Garavaglia (en)
concert series of audiovisual and electroacoustic works
Duration: 61:20 min
en / A Concert series of audiovisual and electro-acoustic works curated by the artist Claudia Robles-Angel / 'Nomádes' (from the Greek 'νομάδες': someone who moves from place to place, such as members of a shepherd, wandering community, constantly moving within a limited territory). Echoing the name of the concert series, this hour of acousmatic works by various composers is dedicated to the theme of travel. In a time, due to the pandemic, when travel has become almost impossible the various artists ‘travel’ via radio waves to their scattered listeners. Thus, the selected pieces invite diving into a frequency spectrum of travel possibilities: concrete cities with soundscapes leading to imaginary worlds.
ger /Konzertreihe audiovisueller und elektroakustischer Werke kuratiert von der KünstlerinClaudia Robles-Angel / ‚Nomádes‘ (aus dem griechischen ‚νομάδες‘: jemand, der sich von Ort zu Ort bewegt, wie Angehöriger eines Hirtenvolkes, Wandervolkes, das innerhalb eines begrenzten Gebietes ständig umherzieht). In Anlehnung an den Namen der Konzertreihe ist diese Stunde mit akusmatischen Werken verschiedener Komponisten dem Thema "Reisen" gewidmet. In Zeiten, in denen das Reisen aufgrund der Pandemie fast unmöglich geworden ist, reisen KünstlerInnen diesmal über Radiowellen zu ihren verstreuten ZuhörerInnen. So laden die ausgewählten Stücke dazu ein, in ein Frequenzspektrum von Reisemöglichkeiten einzutauchen: konkrete Städte, Klanglandschaften bis hin zu imaginären Welten.
Tracks
— Into the Labyrinth / Hildegard Westerkamp (15:04)
— Yanayacu / Francisco Lopez (10:00)
— Wandering in Morelia / Claudia Robles-Angel (11:40)
— Derrière la porte la plus éloignée / Gilles Gobeil (12:00)
— Spaces: Suspended – Scattered / Javier A. Garavaglia (10:40)
Javier A. Garavaglia
www.hildegardwesterkamp.ca
www.gillesgobeil.com
www.franciscolopez.net
www.claudearobles.de
Photo by Birgit Kvamme Lundheim
21 — 24 h
funkt#18
21:00
DE-COMPOSING MACHINE
Natalie Bewernitz, Marek Goldowski
Moderation: the artists (en)
sound art composition
Duration: 28:02 min
en / The composition ‘De-Composing Machine’ by the artist duo Bewernitz/Goldowski is generated by collected machine sounds, following the logic of control data and electrical impulses with which electric motors are sequentially controlled. Soundscapes of cloud-like spatial spheres intermix with granularly contoured sound sequences to form a dramaturgical field of tension between documentary sound and artificial perceptual spaces.
ger / Die Komposition De-Composing Machine’ des Künstlerduos Bewernitz/Goldowski generiert aus gesammelten Maschinenklängen eine eigene akustische Wirklichkeit, die der Logik von Steuerdaten und elektrischen Impulsen folgt, mit der Elektromotoren sequenziell kontrolliert werden. Klangflächen von tragenden wolkenartigen Raumsphären mischen sich mit granular konturierten Tonsequenzen, bilden ein dramaturgisches Spannungsfeld zwischen dokumentarischem Klang und artifiziellen Wahrnehmungsräumen.
Photo by Bewernitz/Goldowski
21:30
Superpolar Taips Mix
Marco Trovatello
Moderation: Marco Trovatello/Computervoice (en)
cassette label / mix tape / voice / electronics
Duration: 30:00 min
en / superpolar Taïps focuses on experimental pop music being released on limited edition cassettes as well as via digital means. So far, alongside a cassette single series enjoying unexpected interest, a couple of albums and EPs have been and are being released. superpolar Taïps is DIY with love for music and not for profit. The label is run by bleed Air, an artist whose musical work - under different monikers – has been at home in Cologne and other parts of Europe for quite some time.
ger / superpolar Taïps konzentriert sich auf experimentelle Popmusik, die sowohl auf Kassetten in limitierter Auflage als auch auf digitalem Wege veröffentlicht wird. Bisher wurden und werden neben einer Kassetten-Single-Serie, die sich unerwarteter Beliebtheit erfreut, auch einige Alben und EPs veröffentlicht. superpolar Taïps ist ein DIY-Label mit einer Vorliebe für ungewöhnliche, selten gehörte Musik, nicht kommerziell, nicht auf Profit ausgerichtet. Betrieben wird das Label von bleed Air, dessen musikalisches Schaffen – unter verschiedenen Pseudonymen – seit längerem in Köln und anderen Teilen der Welt zu Hause ist.
Tracks
— The Tuesday Night Machines / Dust
"Chondrite" cassette single, superpolar Taïps, 2021
Amazing electronic musician and friend from Cologne. If you like this track as much as I do, visit youtube & bandcamp
— Emerging Industries Of Wuppertal / The Future Is Under Control
cassette single, superpolar Taïps, 2021
Recorded by a sales intern of fellow Cologne Tape label Strategic Tape Reserve, who occassionally produces music for a nearby industrial association to use during meetings and celebrations.
— Ball Geographie / Durch die Gegend
"Live at Budokan" cassette album, superpolar Taïps, 2020
"At once swaggeringly confident and nerdily proficient, Ball Geographie makes the perfect theme music for you, no matter what kind of situation you’re in. Gotta look tough in front of your minions? Ball Geographie has you covered. Got an insane deadline on art project? Ball Geographie’s on it. Gotta hit the mall, look fly, and rock out? Yessiree, let Ball Geographie do his thing.” --- Ryan Masteller on TabsOut.com
— Robin Barnick / Sinusoidal Frequency Modulations Part I (excerpt)
Cassette EP, superpolar Taïps, 2021
"Robin Barnick (…) versemmelte seinen (DX-7) Synthie zwar schon vor 20 Jahren, hatte davor aber die Gelegenheit, eine Platte aufzunehmen, oder sagen wir: ein letztes Mal an den Knöpfen rumzudrücken und das Geräusche auf Band zu bannen. Weil er vor dem Verkauf aus Verseh, äh… zur Sicherheit alle Presets löschte, klingt das Teil weniger nach Pop-Geknatsche aus den wilden 80s, sondern wie zwei fremde Raumsonden, die sich in der Schwerelosigkeit ein Milky Way teilen – Solipsismus im Space Race, Rauschen aus dem Walkie-Talkie. Irgendwie gruselig, für Psychonaut*innen aber genau der richtige Stoff.” — Christopher Benkeser auf groove.de, März 2021
— Harald Sack Ziegler / Ahornschraube
cassette single, superpolar Taïps, 2020
Harald Sack Ziegler – or simply “Sack” – is a lo-fi experimental trash pop/punk legend. Ahornschraube has his main instrument - the French horn - at the centre, albeit heavily processed and sometimes literally chopped up.
— bleed Air -/Immer nie
eponymous cassette album, superpolar Taïps, 2020
"Pretend (…)b Umberto and qualchan did something together for the latest Aaron Moorhead/Justin Benson sci-fi thriller, and you might be onto something, but instead of dying all the time (and over and over), there’s a way out of the confines of this screenplay for your central character. Because the central character here in this techno-noir is you!” — Ryan Masteller on TabsOut.com
— Peter C. Bruno / Fauna
"Be Linear" cassette album, Strategic Tape Reserve, 2020
"This is decoy from the start. A relic of the golden age of espionage. I mean, this isn’t even by “Peter C. Bruno” – if the Bandcamp page is to be believed, it’s by the Strategic Tape Reserve Staff, meaning Peter C. Bruno could be anybody.” — Ryan Masteller, Cassette Gods
22:00
BANGALORE BANG!
Peter Simon, Freya Hattenberger
Moderation: Prasana Oommen (en)
specific acoustic socio-historic / soundscape Bangalore
2021
Duration: 59:00 min
en / Sound and media artists, Peter Simon and Freya Hattenberger, have long been concerned with
the interaction between the audible and the visible in the context of architecture and urbanism. / The composition ‘Bangalore Bang!’ was created from audio material collected on site during their residency at the Goethe Institute / Max Mueller Bhavan in Bangalore, India. Peter Simon and Freya Hattenberger were particularly interested in recording the acoustic ‘fingerprint‘ of the country's rapidly growing megacity and IT metropolis. In their audio piece, they consider the interplay of urbanism and city planning and engage with the city's residents and their lives. Materiality, speed, urban structure and the fluid reality of Indian culture form an ornament of sound in their composition.
Special thanks to Goethe-Insitute / Max Mueller Bhavan and bangaloREsidency
ger /Als Klang- und Medienkünstler beschäftigen sich Peter Simon und Freya Hattenberger seit langem mit der Interaktion zwischen dem Hör- und dem Sichtbaren im Kontext von Architektur und Urbanität. / Die Komposition ‘Bangalore Bang!’ entstand auf der Basis des Vor-Ort gesammelten Audiomaterials während ihres Aufenthaltes am Goethe Institut Bangalore / Max Mueller Bhavan (BangaloREsidency) in Indien. Peter Simon und Freya Hattenberger waren besonders daran interessiert, den akustischen Fingerabdruck der rasant wachsenden Megacity und IT-Metropole des Landes aufzuzeichnen.
In ihrem Hörstück berücksichtigen sie das Zusammenspiel von Urbanität und Städtebau und setzen sich mit den Anwohnern der Stadt und ihrem Leben auseinander. Materialität, Geschwindigkeit, urbane Struktur und die fließende Realität der indischen Kultur bilden in ihrer Komposition ein Ornament aus Klang.
Peter Simon & Freya Hattenberger Bangalore Projekt wurde ermöglichst durch ein Stipendium des Goethe-Instituts 2019, thematisch ging es um neue Komposition zu Architekturen des Brutalismus.
Besonderen Dank dem Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan und bangaloREsidency
p3c7.de
freyahattenberger.de
www.goethe.de
Photo by Peter Simon
23:00
DER KLEINE GRÜNE WÜRFEL
Frank-Christian Stoffel
Moderation: the artists (ger)
netlabel / creative commons
Duration: 30:00 min
en / Der kleine grüne Würfel is a netlabel based in Cologne, Germany. It’s about electronic music – and beyond. In terms of musical styles, we started with electronic music, but nowadays stylistic variation dominates, ranging from experimental electronic music with DIY instruments to minimal techno to post industrial stoner metal or post- and kraut-rock. A personal relation to our bands and musicians is very important to us. A common mindset as well. That’s also why we are not committed for growth. We don’t want to be a stepping stone for young artists just passing through, but a platform for musicians who see Creative Commons not only as a publicity stunt. If that’s your take as well, you may send us your demo. Der kleine grüne Würfel is operated by Frank-Christian Stoffel (who founded the label) with a little help from Marco Trovatello, Christian Eiken und René Kemp. All releases are licenced under Creative Commons, usually we use CC-BY-NC, CC-BY-NC-SA or CC BY-NC-ND 3.0, bot sometime also BY-SA or CC BY.
ger/ Der kleine grüne Würfel ist ein Netaudio-Label, das ausschliesslich unter Creative Commons Lizenz veröffentlicht, da wir lieber Teil der Lösung als des Problems sein wollen. Stilistisch haben wir mit elektronischer Musik angefangen, heutzutage dominiert stilistische Vielfalt die von experimenteller elektronischer Musik mit DIY-Instrumenten über Minimal Techno zu Post Industrial Stoner Metal oder Post-, Kraut- und Progrock reicht. Der persönliche Kontakt zu den Bands/Musikern ist uns sehr wichtig. Die Haltung ebenso. Dementsprechend sind wir nicht auf Wachstum ausgelegt. Wir wollen kein Sprungbrett für Nachwuchskünstler auf der Durchreise sein, sondern eine Plattform für Musiker, die Creative Commons nicht nur als Promogag begreifen. Der kleine grüne Würfel wird von Frank-Christian Stoffel, der das Label gegründet hat, betrieben. Für Ihre Mitwirkung in der Vergangenheit – und gelegentlich noch heute – danken wir Marco Trovatello, Christian Eiken und René Kemp. Alle Veröffentlichungen stehen unter einer Creative Commons-Lizenz, wahlweise CC-BY-NC oder CC-BY-NC-ND.
Tacklist:
— Schmuseaufgeladen / For Example John
— Autoliebe / Die Formation Doppelherz 2000
— Zeitalter der Verklärung / Die Leere im Kern deiner Hoffnung
— Des Kaisers / Svann E. Langguth
— Strasse nachts / Svann E. Langguth
— Discodräu / Erich Schall
Illustration by der kleine grüne Würfel
23:30
An insight into the imaginary of aamigafea
Aamigafea: Estefanía, Vanesa Cortés
Moderation: the artists (en/ger)
Electropop / Cumbia / Reggaeton / Ranchera
Duration: 29:00 min
en / aamigafea are daughters of their time. They are an electronic pop duo from Spain and proud residents of the city of Cologne. In this 30-minute musical performance they will introduce you to their imagining of topics that, while seemingly mundane, reveal universal ideas with which anyone can identify. In their songs they reflect on the vicissitudes of post-modern life from the perspective of the outsider. Musically, they draw from styles ranging from Cumbia (Colombian dance music), Reggaeton and Ranchera (Mexican Country music) to the most danceable pop.
ger / aamigafea sind Töchter ihrer Zeit. Sie sind ein elektronisches Pop-Duo aus Spanien und stolze Bewohner der Stadt Köln. In dieser 30-minütigen musikalischen Performance werden sie euch in ihre Vorstellungswelt von Themen einführen, die, obwohl sie scheinbar alltäglich sind, das Universelle offenbaren, mit dem sich jeder identifizieren kann. In ihren Songs reflektieren sie die Wechselfälle des postmodernen Lebens aus der Perspektive des Außenseiters. Musikalisch greifen sie auf Stile zurück, die von Cumbia, Reggaeton und Ranchera bis hin zum tanzbaren Pop reichen.